Subject: Ettepanek tänavate kastmiseks õhusaaste vähendamiseks
From: <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>
Date: Tue, 27 May 2025 12:34:05 +0300

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tallinna Linnavalitsusele
Vabaduse väljak 7
15199 Tallinт

Lugupeetud Tallinna Linnavalitsus, Kesklinna LOV ja Tallinna Terviseamet !

Soovime pöörduda Teie poole ettepanekuga alustada regulaarset Kesklinna 
tänavate kastmist kevad- ja suveperioodil (kuival ja vihmadevahelisel ajal) 
eesmärgiga vähendada õhus levivat tolmu, mis mõjutab negatiivselt nii 
linnaelanike tervist kui ka linna üldist elukeskkonda.

Kuival ja soojal perioodil võib Tallinna tänavatel tihti näha, kuidas iga 
mööduva sõiduki järel kerkib märgatav tolmupilv, mis jääb pikaks ajaks õhku 
rippuma. Samuti põhjustavad tänava puhastustöödel kasutatavad lehepuhurid 
(õhupuhurid) tolmuosakeste massilist paiskumist õhku, levitades neid 
mitmekümne meetri kaugusele. Need nähtused ei ole ainult visuaalselt 
ebameeldivad, vaid kujutavad ka ohtu elanike tervisele, eriti lastele, 
eakatele ja inimestele, kellel on hingamisteede haigused.

Lisaks sellele tungib suur kogus tänavatelt pärit tolmu korteritesse, eriti 
alumistel korrustel või akna läheduses asuvates kodudes. Isegi lühiajaline 
akna avamine võib kaasa tuua märgatava tolmukihi tekkimise aknalaudadele ja 
mööblile, rääkimata sissehingatavast õhust. See halvendab oluliselt 
Kesklinna elanike elukvaliteeti ja tekitab pidevat vajadust täiendava 
koristamise järele.

Peenosakesed (PM10 ja PM2.5), mis tekivad tee- ja rehvikulust ning 
ladestunud tolmust, satuvad kergesti hingamisteedesse ja võivad põhjustada 
tõsiseid terviseprobleeme. Lisaks kahjustavad need ka linnakeskkonda ja 
halvendavad oluliselt elukvaliteeti.

Tänavate regulaarne kastmine on lihtne ja tõhus meede, mida rakendatakse 
edukalt mitmetes Euroopa linnades just selliste probleemide leevendamiseks. 
Kastmine aitaks oluliselt vähendada tolmuosakeste lendumist ja parandada 
linna õhukvaliteeti, eriti piirkondades, kus on tihe liiklus, ehitustegevus 
või sagedane puhastustehnika kasutamine.

Palume kaaluda võimalust lisada kastmistööd Tallinna linna regulaarse 
tänavahoolduse kavva ning rakendada seda eelkõige suure liikluskoormusega 
piirkondades, ehitusplatside läheduses ja tiheda asustusega linnaosades.

Samuti palume Tallinna Terviseameti poolse toetust käesolevale ettepanekule, 
arvestades selle selget mõju linnaelanike tervisele ja heaolule.

Parimate soovidega,

Andrei Pankratov

juhatuse esimees

KÜ Kreutzwaldi 4A

tel.:    +372 53496499

@  :    [email-masked] <mailto:[email-masked]>